Thursday, September 07, 2006

Bruine Winterjuffer (Sympecma fusca)

 

Vanavond ben ik nog even de hei opgegaan. Ik was vast van plan de winterjuffer nog eens goed te fotograferen, want ik zag ze gisteren, maar had toen geen macroconverter bij me. Wel even bezig geweest, met dat beestje, maar de serie jufferborstbeelden wordt zo wel aardig compleet. De winterjuffer dankt zijn naam aan het feit dat de juffers als imago's overwinteren. Misschien dat ik deze winter er nog in slaag om zo'n beestje in een sneeuwlandschap te fotograferen.

Gisteren zag ik rond half acht nog een adder en om kwart over acht een hazelworm langs de Utrechtse Weg. Ik zag een houten plaatje liggen en dacht dat plankje er misschien door een herpetoloog was neer gelegd. Toen ik even wilde gaan kijken vluchtte een hazelworm weg.

Vandaag met dat kille weer vond ik tot mijn verbazing om kwart over zeven weer een hazelworm langs de Utrechtse Weg.

Dit weekend ga ik weer naar Drenthe en tot mijn verbazing weer naar precies dezelfde plek als tijdens het Hemelvaartweekend. Nog één herkansing om daar een gladde slang te vinden. Posted by Picasa

No comments: