Wednesday, August 02, 2006

Weekje Limburg met dagje Duitsland

Tijdens een weekje Limburg ben ik ook nog een dagje naar de Eifel geweest. Je kunt in Zuid-Limburg een Euregio-ticket kopen (13 euro 50 voor twee man), waarmee je in de regio (omgeving Aken, Maastricht, Hasselt) onbeperkt van trein en bus gebruik kunt maken. (In Duitsland is het trouwens toegestaan om ook de fiets gratis mee te nemen in de trein, behalve bij ruimtegebrek.)

Bij de Urftsee heb ik wat rondgewandeld in de buurt van de stuwdam in het noorden en bij Burg Vogelsang aan de Zuidoever.

Verder ben ik drie keer bij de Brunsummer Heide en de Roode Beek geweest. Een prachtig gebied. Er komen 5 reptielensoorten voor, waarvan ik de hazelworm niet heb gezien en van de ringslang alleen een huid heb gevonden, en vlakbij die plek ook een slang heb horen wegvluchten. Ik heb er ook wat reeën gezien en verder is het een prachtig gebied voor sprinkhanen, libellen en vlinders, die zich met het superhete weer goed lieten zien.

Door de droogte waren ook al een aantal poelen bijna opgedroogd, waardoor de vis het niet overleefde. Er waren wat mensen die de vissen gered hebben met een net een emmer waarvoor hulde, maar het illustreert weer dat het uitzetten van vis in geïsoleerde poelen een misdaad tegen de natuur is. Veel amfibieeënsoorten zijn namelijk afhankelijk van visloze poelen, door goedbedoeld menselijk handelen raken deze kwetsbare soorten (Knoflookpad, Kamsalamander etc.) hun voortplantingsgebied kwijt. Hopelijk worden de poelen dus niet opnieuw bevolkt met goudvissen. De goudvis die ik met de hand wist te vangen zag er trouwens erg beroerd en vermagerd uit.

De Roode Beek was ook een prachtig veengebied met Beenbreek, zonnedauw, veel zeer schuwe groene kikkers en prachtige soorten oeverlibellen. Er komen ook Metaalglanslibellen voor, maar die heb ik niet kunnen vinden.

In de buurt van het bezoekerscentrum was een gedeelte verruigd terrein met distels waar veel vlinders voorkwamen, op de kale hellingen daaronder zag ik blauwtjes en een blauwvleugelsprinkhaan.

No comments: