Tuesday, April 01, 2008

Adderkop (Vipera berus)

 

Voor de liefhebbers van beschubde dieren deze glanzende schubben op de kop van een addermannetje. Ook zonder te vangen kun je de kopschubpatronen van adders (voor de individuele herkenning) vaak wel goed vastleggen. Zelf blijf ik altijd van de adders af en ook de andere slangensoorten laat ik over het algemeen met rust. Vangen kan de dieren beschadigen en is ook wel een flinke verstoring. Het werken met adders gaat over het algemeen goed, maar veel mensen die het veel doen voor onderzoek zijn toch al gebeten. Dan kun je beter een keertje dronken zijn, want sterk gezwollen ledematen en een weekje koorts zijn niet zo'n fijn vooruitzicht.
Posted by Picasa

1 comment:

dP said...

Aaaah ... Fijn dat 'het seizoen' weer is begonnen. Ik kijk elke keer weer ontzettend op van de pracht die je van zo dichtbij ons (geografisch) vastlegt.
'k Moet toegeven dat ik je er ook wel om benijd. Zelfs als ik dezelfde gebieden zou opzoeken, zou 'k niet dezelfde beestjes te zien krijgen, want ik graag mijn twee Jack-Russell schatten mee. En die kadetjes zouden een behoorlijk 'storend element' zijn!
Dus houd ik het maar bij genieten van de vruchten van jouw geduld en opmerkzaamheid.